Карането в дълбокия сняг извън пистите, не е идентично с карането по отъпканите места в планината или пък с преминаването през някоя поляна с нова „неразчертана” пудра. Въпросният фрийрайд изисква от теб да му обърнеш специално внимание, а не просто да се хвърлиш в голямото разцепване без да отдадеш нужното уважение към планината, снега и природата като цяло. В крайна сметка обаче този стил, както всичко останало в сноуборда, съществува, за да носи удоволствие и забавление. За да извлечем тези неща обаче, трябва да сме наясно със ситуацията, в която се забъркваме.
Това, с което трябва да започнеш е да се запознаеш с обстановката на терена за спускане.
Относно нея, съществуват няколко заблуди:
„Последният валеж е бил отдавна! Не рискуваме нищо!” – ГРЕШКА! Определени изложения на склоновете или определени периоди през зимата (преди всичко в началото на сезона) могат дълго време да съхранят лавинната опасност. Още повече, че вятърът, студът или топлината могат сами по себе си да създават лавинна обстановка.
„Вече има следи – може да се мине! Не рискуваме нищо!” – ГРЕШКА!
Лавината може да тръгне преди всичко ако сте много и карате едновременно, при лошо избрано трасе (например при подсичане на билни хребети) или ако стабилността на снега е междувременно променена! Никога не се предоверявай! Научи се да „разбираш“ лавините!
„В гората сме, така не рискуваме нищо!” – ГРЕШКА!
Въпреки ,че дърветата наистина могат да съдействат за спиране на снежните маси , има лавини, които биха могли да ги преодолеят. Това ,че не виждаме склоновете над гората прави риска още по-голям.
„Вече съм минавал от тук и не беше опасно!” – ГРЕШКА!
Не е толкова просто! Друго време, други снежни условия…
В такъв случай, ето какво точно трябва да се направи. Изучавай предварително маршрута си! Нека той отговаря на твоето ниво и съответства на снежната обстановка в момента. Предупреди някой за твоите намерения. Мисли за завръщането! Също така вземи в предвид дните след снеговалеж и след периодите на силен вятър: това са моментите на повишена лавинна опасност! Не се доверявай само на повърхностния снежен слой. Причините за лавина се крият предимно във вътрешността на снежната покривка. Когато е топло внимавай за повърхностни лавини. Избягвай склоновете изложени дълго време на слънце.
Изключително важно е да разполагаме с базовата екипировка – лавинен микропредавател (PIEPS , ORTOVOX), лавинна сонда и лопата. Някои от вас знаят, че лавинните микропредаватели имат сравнително висока цена, но те, както сондата и лопатата са задължителни при фрийрайд карането. Трябва винаги да знаем, че хората, с които караме разчитат на нас, както ние разчитаме на тях. А пък да излизаш сам от пистата в неутъпканите склонове си е чиста глупост.
Когато сме готови да тръгнем по склона или да влезем в снежния улей трябва да имаме предвид следните неща. Първо е нужно да имаме някаква линия, която сме начертали в главите си, докато сме гледали склона – влизане, завои, излизане. Спусканията стават един по един. Влизането по няколко човека по склона или спирането по средата му, могат да доведат до падане на лавина. Ако случайно се наложи спиране по време на спускането, то трябва да стане извън улея или под голям камък или скала. Пресичането на чужди линии в стил „Осмица” също е противопоказно, заради възможността от отчупване на снежна маса от склона. Когато един карач прави спускане, е желателно другите да следят линията му. След като той стигне до долу, не е добра идея да стои под самия склон.
На пръв поглед тези сухи съвети могат да ти се сторят досадни. Това обаче е минимумът познание, който трябва да имаш преди въобще да си помислиш за Орлово Гнездо, Комините, Тодорка, Резньове. Ако мислиш да си заформиш стабилни фрийрайд приключения е хубаво да прочетеш специализирана литература като книгата „Лавинна безопасност – наръчник за скиори и сноубордисти“ от Момчил Панайотов, както и да посетиш лавинни курсове и лекции, да се запознаеш с лавинните тестове, използването на уредите и разбира се даването на първа помощ на приятелите ти. Научаването на всичко това може да бъде изключително интересно и дори допринася за това, фрийрайдът да е толкова специален и вълнуващ стил.
Статията е от рубриката със съвети от брой 9 на списание Whiteroom. Съставена е с помощта на Жоро „Черния“.