"На Витоша няма да се строи." Тези думи повтарят като мантра представителите на "Витоша ски" всеки път когато обясняват плановете си за модернизация на ски зоната в планината. Инвестиционните намерения на компанията, която в момента стопанисва всички спортни съоръжения в парка, предизвикаха отпор сред екоактивистите още при обявяването им. Близо две години по-късно споровете около бъдещето на зоната продължават на фона на неяснотите какво точно ще се случи там.
Единствената тема, по която инвеститорите и техните опоненти – екоактивистите и управата на парка, са единодушни е, че зоната за ски отдих и туризъм в планината се нуждае от поддръжка, а съществуващите съоръжения трябва да се модернизират. Как обаче да стане това и доколко може да се разшири човешкото присъствие, без да застраши защитените местообитания и видове в природния парк – тук споровете са ожесточени.
Инвестиционните планове
Засега инвеститорите са обявили, че планират да похарчат 50 млн. евро, с които да модернизират 152 ха от общо 179-те хектара съществуваща туристическа зона на Витоша. В какво точно обаче не е ясно, защото засега компанията представя намеренията си като преразказ по картинки. Това се случи и на организираното от нея обществено обсъждане на екооценките на бъдещия устройствен план.
Там също не бяха представени карти или други нагледни материали, които да покажат плановете на "Витоша ски". Обяснението на компанията и на нейния проектант арх. Емил Леков – схемата ще бъде преработена, след като се вземат предвид всички становища и забележки по нея.
"Планът не предвижда изграждането на нова леглова база, нито увеличаване на дължината на пистите", обясни арх. Емил Леков, който е ръководител на проектантския екип. Инвеститорите обаче възнамеряват да променят трасетата на пистите и да разширят дължината и капацитета на лифтовете и влековете, така че да превърнат мястото в подходящо за целогодишен туризъм.
В момента само "Витошко лале" има формален статут на писта в плана за управление на Витоша, а останалите трасета се обработват като такива, обясни Георги Бобев, председател на съвета на директорите на "Витоша ски". Според него целта на компанията е да направи трасетата по-удобни за скиорите, като им извоюва статут на писти. Така според него ще се намали до минимум броят на пострадалите през зимата.
На "Алеко" освен това ще има и нов язовир, от който да се черпи вода за правенето на изкуствен сняг.
Спор за лифтовете
За момента най-голяма конкретика има в плановете на инвеститорите за разширението на капацитета на лифтовете. Тук са и най-разгорещените спорове с екоактивистите.
"Витоша ски" иска са увеличи капацитета на лифта от Драгалевци до 2000 – 3000 души на час. В момента с него могат да се извозват по-малко от 300 души за същото време. Въжените линии от Симеоново и Драгалевци трябва да станат с кабинки от по 8-10 места, каза Леков.
Инвеститорите твърдят, че планът им ще бъде съпътстван от минимален на брой изсечени дървета и ще се възползват от просеките, направени след санитарната сеч на горите заради унищожените от корояд дървета. Увеличението на капацитета обаче не може да стане само чрез ремонт на досегашните лифтове. Ще са нужни изграждането на изцяло нови основи на стълбовете, което законът тълкува като строеж. Планът за управление на парка обаче категорично забранява там да се строи.
Тъкмо по този въпрос позициите на инвеститори и екоактивисти са непримирими. И двете страни се позовават на Закона за устройство на територията, тълкувайки по различен начин текстове от него. И двете страни са уязвими в позициите си – "Витоша ски" трудно може да вмести планирания капацитет в ограниченията за броя туристи, които могат да посещават туристическата зона. Екоактивистите пък трябва да обяснят как точно си представят модернизацията на лифтовете, без да се нарушат ограниченията на плана.
Екооценките
Екооценките са на път да се окажат препъникамъкът пред реализацията на инвестиционните намерения за Витоша. Дори според експертите, наети от инвеститорите за оценка на екологичните рискове, броят на туристите в планината трябва да бъде максимално ограничен. Не повече от девет хиляди туристи дневно, включително и скиорите, могат да се разхождат из ски зоната, без да нанесат щети на природата.
Оптималният вариант е в планината да има не повече от 7900 души на ден, обясни Катя Гюлеметова, ръководител на екипа, изготвил екооценките. Въпреки забележките заключението за изграждането на ски центъра е положително, защото само така било възможно да се спре нерегламентираното изхвърляне на боклуци и отпадни води в планината, а също и да се избегне ерозията на почвите.
Според директора на парк "Витоша" Тома Белев обаче в момента в планината се качват много повече от 9 хиляди души на ден и те няма как да бъдат спрени. Ако капацитетът на лифтовете наистина се увеличи, туристите също ще станат повече. Обяснението на инвеститорите, че лифтовете ще бъдат натоварени максимално само сутрин и вечер, трябва да се докаже от практиката.
За момента не е ясно как те ще се справят с ограничението, още повече че България официално кандидатства за провеждането на младежка зимна олимпиада на Витоша през 2016 г. и премиерът Сергей Станишев обяви, че държавата ще помогне с каквото може за реализирането на тази идея. "Максималният брой на хората, които могат да бъдат допуснати, определено налага ограничения върху възможностите за провеждане на големи спортни събития", коментира Георги Бобев, който е и вицепрезидент на федерацията по ски. Той обаче се въздържа от коментар как фирмата ще се справи с това ограничение.
Екоактивистите вече обжалваха във Върховния административен съд процедурата, с която беше даден ход на разработването на екологична оценка и на оценката за съвместимост на плана за разширяване на ски зоната. Представителят на Държавната агенция по горите (ДАГ) Стойчо Белков обяви, че инвеститорите не са спазили законовите процедури, като не са съгласували плана си с ДАГ. Според инвеститорите обаче всички изисквания по придвижването на плана са спазени. За момента екоорганизациите са категорични, че ако екоминистерството и другите отговорни институции не спрат проекта, те ще поискат Европейската комисия да открие нова наказателна процедура срещу България.
Миналата година стана ясно, че фирмата без никакви разрешения чрез взривни работи е направила нов ски път, разрушавайки морени на Витоша. Тогава от столичната екоинспекция, подчинена на екоминистерството, потвърдиха, че фирмата е нарушила закона и ще бъде глобена. Това обаче не се случи – обяснението на инспекцията беше, че не е заловила на място извършителите, макар че фирмата "Витоша ски", концесионер на ски зоната над София, призна, че това е нейно дело.
Албена Борисова за Дневник